Sambutan Mawlid Nabi ﷺ Menurut Ulama Deobandi

Sambutan Mawlid Nabi ﷺ, atau perayaan kelahiran Nabi Muhammad SAW, sering menjadi topik perdebatan dalam kalangan umat Islam. Dalam konteks ulama Deobandi, terdapat pelbagai pandangan yang perlu difahami dengan teliti. Berikut adalah pandangan beberapa tokoh ulama Deobandi mengenai sambutan Mawlid Nabi ﷺ:

1. Mawlana Khalil Ahmad al-Saharanfuri

Mawlana Khalil Ahmad al-Saharanfuri (meninggal 1927M), pengarang kitab al-Muhannad ‘ala al-Mufannad serta Bazlul Majhud Sharh Sunan Abi Dawud, menjelaskan bahawa fatwa yang menganggap sambutan Mawlid sebagai bid’ah oleh sesetengah ulama Deobandi sebenarnya merujuk kepada kelompok tertentu di India yang mempunyai cara sambutan dan iktiqad menyimpang dari ajaran Ahli al-Sunnah wa al-Jama’ah. Fatwa tersebut tidak memaksudkan majlis Mawlid secara umum, kerana para ulama Deobandi secara umum tidak menolak sambutan Mawlid Nabi ﷺ. Mereka berpendapat bahawa sambutan Mawlid adalah amalan yang baik dan diberkati jika dilaksanakan sesuai dengan ajaran Ahli al-Sunnah wa al-Jama’ah.

Beliau menegaskan bahawa dakwaan yang mengaitkan sambutan Mawlid dengan amalan orang kafir adalah tidak tepat dan berasal dari mereka yang tidak memahami latar belakang fatwa tersebut.

2. Mawlana Hussain Ahmad Madani

Mawlana Hussain Ahmad Madani (meninggal 1957M), dalam karyanya al-Shihab al-Thaqib, menegaskan bahawa para ulama Deobandi menganggap majlis Mawlid sebagai satu amalan yang sangat dianjurkan dan memberikan keberkatan kepada hadirin. Beliau membantah pandangan yang menganggap majlis Mawlid sebagai bid’ah atau amalan buruk.

3. Shah Abdul Ghani al-Dehlawi

Shah Abdul Ghani al-Dehlawi, guru kepada Mawlana Rashid Ahmad Ganggohi, dalam bukunya Shifa’ al-Sa’ilmenyatakan bahawa memperingati kelahiran Nabi ﷺ adalah satu amalan yang baik dan berfaedah, serta dianjurkan untuk membaca Surah Fatihah sebagai ganjaran, serta bergembira atas kelahirannya.

4. Shah Abdul Rahim

Shah Abdul Rahim (meninggal 1719M), bapa kepada Muhaddith Shah Waliyullah Dehlawi, secara konsisten mengadakan majlis Mawlid setiap tahun dan menyediakan makanan kepada golongan miskin. Amalan ini diteruskan oleh anaknya, Shah ‘Abd al-Aziz Dehlawi (meninggal 1834M), yang turut mengadakan majlis Mawlid pada 12 Rabi’u al-Awwal dan mengagihkan makanan serta manisan kepada orang ramai.

5. Mufti Shah Mazharullah al-Dehlawi

Mufti Shah Mazharullah al-Dehlawi mengadakan majlis Mawlid secara besar-besaran pada 12 Rabi al-Awwal setiap tahun, berlangsung dari solat ‘Isha hingga Fajr, dengan pembacaan selawat dan salam diikuti dengan agihan makanan dan manisan. Ini menunjukkan kepentingan memohon berkat dan kesejahteraan dari Rasulullah ﷺ, yang juga dinyatakan dalam Al-Quran melalui pujian malaikat kepada beliau.

6. Shaykh Ahmad Sirhindi

Shaykh Ahmad Sirhindi (meninggal 1624M), dikenali sebagai Mujaddid Alfi Thani, menyatakan bahawa tiada salahnya dalam mengadakan majlis Mawlid yang disertai dengan bacaan Al-Quran dan nasyid atau qasidah untuk Nabi Muhammad ﷺ, seperti yang dinyatakan dalam al-Maktubat li al-Sirhindi.

Kesimpulan

Para ulama Deobandi, termasuk tokoh-tokoh yang disebutkan, secara umumnya melihat sambutan Mawlid Nabi ﷺ sebagai amalan yang dianjurkan dan memberikan keberkatan jika dilaksanakan sesuai dengan ajaran Ahli al-Sunnah wa al-Jama’ah. Artikel ini diharapkan dapat memberikan pencerahan mengenai pendirian ulama Deobandi terhadap sambutan Mawlid Nabi ﷺ.

Tulisan oleh Maulana Iqbal Zain al-Jauhari

Latest articles

Related articles