Asha’irah: Memetik Hikmah, Bukan Mengikut Aristotel

Ilmu bukanlah sekadar maklumat, fakta, atau data yang boleh didapat dengan mudah. Sebaliknya, ilmu adalah kefahaman yang mendalam dan makna yang sampai ke dalam hati. Meskipun ramai yang memiliki fakta dan maklumat, hanya sedikit yang benar-benar memahami dan berilmu.

Terdapat tuduhan bahawa ulama’ kita, khususnya dalam kalangan Asha’irah, bersanadkan Aristotelianisme kerana mereka meminjam istilah dan konsep daripada sarjana Yunani seperti Plato dan Aristotle. Namun, kenyataan ini perlu difahami dengan lebih teliti. Penggunaan istilah-istilah Yunani oleh ulama’ tidak bermaksud mereka menerima falsafah Yunani secara keseluruhan. Sebaliknya, mereka hanya mengambil apa yang bermanfaat dan bertepatan dengan ajaran al-Qur’an dan al-Sunnah, selaras dengan gesaan Nabi salla’Llah ‘alayhi wasallam untuk mengambil kebijaksanaan (hikmah) dari manapun ia datang.

Ilmu Logik atau Mantiq, misalnya, memang berasal dari Yunani, tetapi ulama’ Islam tidak menerimanya bulat-bulat. Mereka menolak, mengubahsuai, dan mengembangkan konsep-konsep tersebut agar sesuai dengan ajaran Islam. Imam al-Ghazali, sebagai contoh, menulis karya-karya seperti al-Qistas al-Mustaqim dan Mi’yar al-‘Ilm untuk menyesuaikan ilmu logik dengan prinsip-prinsip Islam. Bahkan, ilmu Mantiq ini juga diajarkan dalam al-Qur’an, menunjukkan bahawa logik tidak semata-mata bermula di Yunani; Yunani sendiri turut mengambilnya dari peradaban lain.

Salah satu contoh yang sering disebut adalah Ten Categories yang dibahas oleh Aristotle, yang diadaptasi oleh ulama’ kita menjadi al-Maqulat al-‘Ashr. Namun, berbeza dengan Aristotle yang mengkaji wujud fizikal semata-mata, ulama’ Islam menggunakan konsep ini untuk membuktikan kewujudan Allah, melahirkan ilmu Kalam yang unik dan berbeza daripada falsafah Yunani. Proses ini merupakan sebahagian daripada Islamisasi falsafah yang menyuburkan ilmu-ilmu ‘aqliyyah dalam dunia Islam, satu proses yang telah dimulakan sejak zaman Rasulullah salla’Llah ‘alayhi wasallam dan diteruskan oleh generasi Sahabat dan Tabi’in.

Perkembangan ilmu-ilmu ‘aqliyyah dalam Islam sebenarnya telah bermula sebelum kemasukan Aristotelianisme, seperti yang dapat dilihat dalam karya-karya al-Shafi’i, Ibn Muqaffa’, dan Ibn Qutaybah. Selepas kemasukan pengaruh Aristotelianisme pula, Imam al-Ghazali menulis Maqasid dan Tahafut sebagai usaha menahan pengaruh Hellenisme yang dianggap berbahaya kepada aqidah umat Islam.

Contoh-contoh ini sudah cukup untuk membuktikan bahawa sanad keilmuan Asha’irah bukanlah kepada Aristotelianisme, tetapi kepada Rasulullah salla’Llah ‘alayhi wasallam. Tuduhan bahawa ulama’ Asha’irah dipengaruhi secara besar-besaran oleh Aristotelianisme adalah naratif yang mula dibawa oleh Orientalis dan kemudian disebarkan oleh golongan Pseudo-Salafi. Hanya mereka yang jahil tentang ilmu turath dan keliru dalam pandangan alamnya yang terpengaruh dengan dakwaan ini.

Sumber: Dr Khalif Muammar, Pensyarah dan Penulis dalam Bidang Pemikiran dan Tamadun Islam, RZS-CASIS UTM Kuala Lumpur.

Latest articles

Related articles