Guru kepada Imam al-Shafi’i, iaitu Imam Malik bin Anas, telah mengajarkan bahawa adab berdoa bagi seseorang yang berada di Masjid Nabawi adalah dengan menghadap ke arah kubur atau makam Rasulullah SAW.
Kisah Imam Malik dan Khalifah Mansur
Suatu ketika, Imam Malik rahimahullah ditanya oleh Khalifah Mansur:
“Wahai Abu Abdullah (Imam Malik), ketika berada di Masjid Nabawi, adakah saya harus berdoa menghadap Rasulullah SAW atau menghadap kiblat?”
Imam Malik menjawab:
“Mengapa kamu berpaling daripadanya, sedangkan Baginda adalah wasilahmu dan wasilah moyangmu, Nabi Adam AS, di hadapan Allah Azza wa Jalla pada Hari Kiamat kelak? Bahkan, menghadaplah kepada Baginda dan mintalah syafaat melaluinya, nescaya Allah akan mengurniakannya kepadamu.”
Kekuatan Sanad Kisah Ini
Para ulama seperti Al-Qadi Iyad, Imam Zarqani, Imam Taqiyuddin al-Subki, Imam al-Hisni al-Shafi’i, Imam Shihabuddin al-Khaffaji, dan Mawlana Zafar Ahmad Uthmani al-Thanwi menyatakan bahawa sanad kisah ini adalah hasan (baik), bahkan sebahagian ulama menyatakan bahawa sanadnya adalah sahih.
Imam Taqiyuddin al-Hisni al-Shafi’i dalam Daf’u al-Shubah man Shabbaha wa Tamarrada menegaskan bahawa para ulama mutaqaddimin dan muta’akhirin menerima kisah ini sebagai riwayat bersanad baik.
Imam Shihabuddin al-Khaffaji dalam Sharh al-Shifa’ menyebutkan bahawa Imam Ibn Taymiyah adalah satu-satunya ulama yang menolak kisah ini serta mengingkari amalan menghadap makam Rasulullah SAW ketika berdoa di Masjid Nabawi. Penolakan ini dikritik oleh ramai ulama muktabar kerana kesilapan beliau dalam menghukum riwayat tersebut sebagai tidak sahih.
Kritikan terhadap Pendapat Ibn Taymiyah
Imam Ibn Hajar al-Haytami dalam Al-Jawhar al-Munazzam (ms. 98) berkata:
“Penolakan Ibn Taymiyah terhadap kisah Imam Malik ini sehingga membawa kepada pengingkaran beliau terhadap tawassul dan syafaat Rasulullah SAW adalah tindakan sembrono. Riwayat kisah tersebut adalah sahih dan tiada perawi yang dhaif di dalamnya.”
Sebaliknya, pengikut Ibn Taymiyah mendakwa bahawa riwayat ini tidak sahih kerana adanya seorang perawi pendusta bernama Muhammad bin Humayd al-Razi. Dakwaan ini jelas keliru kerana Muhammad bin Humayd al-Razi tidak sempat bertemu Imam Malik dan bukan muridnya.
Menurut Imam al-Khaffaji, perawi sebenar adalah Khalid bin Humayd bin Abi Tha’labah al-Sakandari, seorang murid Imam Malik yang thiqah (terpercaya). Imam al-Subki dalam Shifa’ al-Saqim pula menyatakan bahawa murid tersebut adalah Abu Sufyan Ibn Humayd al-Ma’mari, juga seorang thiqah. Walaupun terdapat perbezaan pendapat mengenai identiti murid tersebut, kedua-duanya adalah murid Imam Malik yang berstatus thiqah, bukan seperti dakwaan pengikut Ibn Taymiyah.
Pandangan Mazhab dan Ulama Muktabar
Imam al-Zarqani dalam Sharh al-Mawahib mengkritik Ibn Taymiyah yang mudah menghukum riwayat ini sebagai palsu, sedangkan seluruh perawinya adalah maqbul atau sahih. Dalam Mazhab Shafi’i dan Maliki, amalan menghadap makam Rasulullah SAW ketika berdoa di Masjid Nabawi adalah disyariatkan dan dianggap mustahab (disukai).
Imam al-Kamal Ibn Humam dari Mazhab Hanafi juga berpandangan bahawa amalan ini adalah pendapat paling sahih dalam kalangan Ahnaf.
Mawlana Zafar Ahmad Uthmani al-Thanwi dalam I’la’ al-Sunan (5/612) menyebutkan bahawa berdoa menghadap makam Rasulullah SAW adalah bentuk kesempurnaan adab.
Mawlana Zakaria al-Kandahlawi dalam kitab Fadhilat Haji pula berkata:
“Walaupun kebiasaan berdoa adalah menghadap kiblat, namun dalam konteks Masjid Nabawi, menghadap kiblat akan menyebabkan seseorang membelakangi Rasulullah SAW, yang merupakan tindakan kurang beradab. Oleh itu, doa hendaklah dilakukan dengan wajah menghadap Baginda.”
Penutup
Kisah Imam Malik ini mengajarkan bahawa Rasulullah SAW adalah wasilah bagi seluruh umat manusia untuk memohon kepada Allah. Di dunia, kita dibenarkan bertawassul dengan Baginda, sebagaimana hakikat kemuliaan Rasulullah SAW akan terserlah sepenuhnya di akhirat. Baginda adalah pemilik al-Maqam al-Mahmud, al-Syafa’at al-Uzma, dan Liwa’ul Hamd (Panji Kepujian), serta pintu syurga hanya akan dibuka selepas Baginda mengetuknya.
Ditulis oleh:
Ustaz Iqbal Zain al-Jauhari