Amalan Membaca Selawat Ketika Terlupa: Suatu Pencerahan

Baru-baru ini, terdapat dakwaan bahawa amalan membaca selawat ketika terlupa sesuatu perkara adalah berasaskan hadith yang tidak sahih, dan oleh itu, tidak patut diamalkan. Menurut pandangan ini, cukuplah dengan berzikir kepada Allah ketika terlupa, sebagaimana firman-Nya:

وَاذْكُرْ رَبَّكَ إِذَا نَسِيتَ

“Dan ingatlah Tuhanmu ketika kamu terlupa.” (Surah al-Kahfi: 34)

Namun, adakah dakwaan ini benar? Mari kita teliti pandangan ulama muktabar mengenai isu ini.

Jawapan
Dakwaan bahawa membaca selawat ketika terlupa tidak patut diamalkan bertentangan dengan amalan ulama Ahli Sunnah wal Jama’ah. Lebih membingungkan, ia datang dari pihak yang mengaku tidak menolak hadith da’if dalam bab fadilat amal, tetapi secara praktikal sering menunjukkan sikap “alergi” terhadap hadith da’if dalam pelbagai aspek amalan.

Hadith yang menyebut tentang membaca selawat ketika terlupa adalah seperti berikut:

إذا نسيتم شيئا فصلوا علي تذكروه إن شاء الله

“Apabila kalian terlupa sesuatu, berselawatlah kepadaku, semoga kalian akan teringat dengan izin Allah.”
(Riwayat al-Daylami)

Status hadith ini adalah da’if kerana terdapat perawi lemah, seperti Ubaydullah al-‘Atki dan Sa’dan bin ‘Abdah al-Marwazi. Namun begitu, ulama tetap menerima hadith ini dalam konteks fadilat amal.

Pandangan Ulama Muktabar
Ulama seperti Imam Ibnu Sunni telah menyebut hadith ini dalam kitabnya ‘Amal al-Yawm wa al-Laylah, sebagai amalan yang digalakkan untuk umat Islam. Bahkan, Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani dalam Fath al-Bari (11/169) turut menyokong amalan berselawat ketika terlupa, dengan menyatakan:

“Antara situasi yang dianjurkan untuk berselawat ialah ketika selepas azan, permulaan doa, dan ketika terlupa sesuatu.”

Pandangan ini disokong oleh Imam al-Sakhawi dalam kitabnya al-Qawl al-Badi’, yang mengakui bahawa hadith ini da’if tetapi tetap menggalakkan amalan tersebut. Malah, beliau menegaskan bahawa ulama fiqh dan hadith sepakat untuk menerima hadith da’if dalam bab fadilat amal, selagi ia bukan hadith palsu.

Imam Ibn Qayyim al-Jawziyyah dalam Jala’u al-Afham (1/429) juga menyebut amalan selawat ketika terlupa sebagai salah satu tempat yang dianjurkan untuk berselawat. Ini turut diperkuatkan oleh Imam Ibn Abidin dalam Radd al-Mukhtar dan Imam Qustullani dalam al-Mawahib, yang menyatakan amalan berselawat ketika terlupa adalah mustahab (digalakkan).

Kesimpulan
Amalan selawat termasuk dalam zikir kepada Allah, dan ia bukan sekadar mengingati Nabi Muhammad ﷺ sahaja. Seseorang yang banyak berselawat sebenarnya sedang mengingati Allah bersama dengan kekasih-Nya, Rasulullah ﷺ. Oleh itu, tidak benar dakwaan bahawa sesiapa yang banyak berselawat hanya mengingati Nabi lebih daripada Allah.

Justeru, amalan membaca selawat ketika terlupa sesuatu adalah salah satu bentuk pelaksanaan perintah Allah dalam Surah al-Kahfi ayat 34:

وَاذْكُرْ رَبَّكَ إِذَا نَسِيتَ

“Dan ingatlah Tuhanmu ketika kamu terlupa.”

Pengkaji hadith moden perlu memahami perbezaan antara status hadith dan amalan yang diterima oleh para ulama muktabar. Mereka juga perlu membezakan antara maqbul dan mardud dalam penilaian hadith dari perspektif ulama hadith dan fiqh. Kegagalan dalam memahami perbezaan ini hanya akan membawa kepada kekeliruan dan salah faham dalam masyarakat.

Disediakan oleh Maulana Iqbal Zain al-Jauhari

Latest articles

Related articles